1950-йилдан бошлаб ҳозирги замонгача бўлган жахоннинг энг олий мотоспорт мусобақасини белгилаб берган ҳайдовчилар, командалар ва трассаларни ўрганинг.
Формула-1 тарихидаги энг улуғ ҳайдовчилар, улар ғайриоддий маҳорат, қатъиятни намойиш этдилар.
7 маротаба жаҳон чемпиони бўлган ва 91 та мусобақада ғалаба қозongan формула-1 тарихидаги энг муваффақиятли ҳайдовчи. 2000-йиллар бошларида Феррари билан ҳукмронлик қилган.
Шумахернинг 7 маротаба жаҳон чемпиони бўлиш рекордини такрорлади. Энг кўп ғалаба, поул позицияси ва подиум ўринлари бўйича рекордлар эгаси.
Барча замоннинг энг улуғ ҳайдовчиларидан бири деб ҳисобланади. Квалификациядаги ўзининг қобилияти, ёмғирли ҳаводa ишлаши ва Ален Прост билан бўлган шиддатли рақобати билан тан олинган.
Формула-1 жаҳон чемпионатини бир неча марта заб этган элита ҳайдовчилар гуруҳи.
1970-йилдан 2024-йилгача бўлган барча формула-1 жаҳон чемпионлари ва уларнинг командалари.
Йил | Ҳайдовчи | Команда | Миллати | Ғалабалар |
---|---|---|---|---|
2024 | Макс Ферстаппен | Red Bull | Нидерландия | 14 |
2023 | Макс Ферстаппен | Red Bull | Нидерландия | 19 |
2022 | Макс Ферстаппен | Red Bull | Нидерландия | 15 |
2021 | Макс Ферстаппен | Red Bull | Нидерландия | 10 |
2020 | Льюис Хэмилтон | Mercedes | Британия | 11 |
2019 | Льюис Хэмилтон | Mercedes | Британия | 11 |
2018 | Льюис Хэмилтон | Mercedes | Британия | 11 |
2017 | Льюис Хэмилтон | Mercedes | Британия | 9 |
2016 | Нико Росберг | Mercedes | Германия | 9 |
2015 | Льюис Хэмилтон | Mercedes | Британия | 10 |
2014 | Льюис Хэмилтон | Mercedes | Британия | 11 |
2013 | Себастьян Феттель | Red Bull | Германия | 13 |
2012 | Себастьян Феттель | Red Bull | Германия | 5 |
2011 | Себастьян Феттель | Red Bull | Германия | 11 |
2010 | Себастьян Феттель | Red Bull | Германия | 5 |
2009 | Дженсон Баттон | Brawn | Британия | 6 |
2008 | Льюис Хэмилтон | McLaren | Британия | 5 |
2007 | Кими Райкконен | Ferrari | Финляндия | 6 |
2006 | Фернандо Алонсо | Renault | Испания | 7 |
2005 | Фернандо Алонсо | Renault | Испания | 7 |
2004 | Михаэль Шумахер | Ferrari | Германия | 13 |
2003 | Михаэль Шумахер | Ferrari | Германия | 6 |
2002 | Михаэль Шумахер | Ferrari | Германия | 11 |
2001 | Михаэль Шумахер | Ferrari | Германия | 9 |
2000 | Михаэль Шумахер | Ferrari | Германия | 9 |
1999 | Микка Хаккинен | McLaren | Финляндия | 5 |
1998 | Микка Хаккинен | McLaren | Финляндия | 8 |
1997 | Жак Вильнёв | Williams | Канада | 7 |
1996 | Деймон Хилл | Williams | Британия | 8 |
1995 | Михаэль Шумахер | Benetton | Германия | 9 |
1994 | Михаэль Шумахер | Benetton | Германия | 8 |
1993 | Ален Прост | Williams | Франция | 7 |
1992 | Найжел Мэнселл | Williams | Британия | 9 |
1991 | Айртон Сенна | McLaren | Бразилия | 7 |
1990 | Айртон Сенna | McLaren | Бразилия | 6 |
1989 | Ален Прост | McLaren | Франция | 4 |
1988 | Айртон Сенна | McLaren | Бразилия | 8 |
1987 | Нельсон Пике | Williams | Бразилия | 3 |
1986 | Ален Прост | McLaren | Франция | 4 |
1985 | Ален Прост | McLaren | Франция | 5 |
1984 | Ники Лауда | McLaren | Австрия | 5 |
1983 | Нельсон Пике | Brabham | Бразилия | 3 |
1982 | Кеке Росберг | Williams | Финляндия | 1 |
1981 | Нельсон Пике | Brabham | Бразилия | 3 |
1980 | Алан Джонс | Williams | Австралия | 5 |
1979 | Жоди Шектер | Ferrari | ЖАР | 3 |
1978 | Марио Андретти | Lotus | АКШ | 6 |
1977 | Ники Лауда | Ferrari | Австрия | 3 |
1976 | Джеймс Хант | McLaren | Британия | 6 |
1975 | Ники Лауда | Ferrari | Австрия | 5 |
1974 | Эмерсон Фиттипальди | McLaren | Бразилия | 3 |
1973 | Жакки Стюарт | Tyrrell | Британия | 5 |
1972 | Эмерсон Фиттипальди | Lotus | Бразилия | 5 |
1971 | Жакки Стюарт | Tyrrell | Британия | 6 |
1970 | Йохен Риндт | Lotus | Австрия | 5 |
Берни Экклстоун 1950-йилларда ҳайдовчи ва команда менежери сифатида Formula 1 билан шуғуллана бошлади, 1970-йилларда эса спортнинг тижорат ҳуқуқларини назорат қилишни бошлади.
Унинг Formula One Management компанияси орқали Экклстоун телевизион ҳуқуқлари ва мусобақа тарғиботи шартномалари бўйича muzokaralar olib bordi, бу Formula 1-ни бүгунги кундаги глобал кўринишга айлантирди.
Унинг базида муваффақиятли ва баъзан танқидга сазовор қарорлари замонавий Formula 1-ни шакллантирди, уни йиллик даромади 2 миллиард доллардан ошди, дунёдаги энг кўп тамоша қилинадиган спорт тадбирларина бирига айлантирди.
2017-йилда Liberty Media спортни сотиб олганида Экклстоун Formula One Group бош директори лавозимидан кетди, аммо унинг мероси бугунга кадар Formula 1-га таъсир кўрсатмоқда.
Formula 1-ни жаҳоннинг олий мотоспорт чемпионатига айлантирган асосий воқеалар.
Биринчи Formula 1 Жаҳон Чемпионати мусобақаси Буюк Британиянинг Сильверстоун трассасида бўлиб ўтди. Джузеппе Фарина Альфа Ромео учун ҳайдовчилик қилиб биринчи чемпионликни қўлга киритди.
Конструкторлар чемпионати жорий этилди, Ванвал биринчи ғолиб команда бўлди. Шу йили орқа двигателили Купернинг жорий этилиши машина дизайнида инқилоб қилди.
Командалар аэродинамик қанотлардан фойдалана бошлади ва биринчи марта ҳомийлик ливреялари пайдо бўлди, Лотус Imperial Tobacco компаниясининг қизил, оқ ва олтин рангларига бўялди.
Берни Экклстоун Formula One Management ва Formula One Administration бош директори бўлди, Formula 1-ни глобал миллиард долларли бизнесга айлантирди.
Биринчи Конкорд Келишуви имзоланди, Formula 1-нинг тижорат тузилишини белгилади ва рақобатбаркар мусобақани кафолатлади.
Сан-Марино Гран-при ҳафтаси Роланд Ратценбергер ва Айртон Сеннанинг ўлимларини кўрди, бу спортда асосий хавфсизлик эхтиёткорликларга янада эътибор беришга олиб келди.
Михаэль Шумахер ва Феррари беш марта кетма-кет ҳайдовчилар ва конструкторлар чемпионликларини қўлга киритди, бу жараёнда бир неча рекордларни янгиланди.
Кинетик энергияни тиклаш тизимлари (KERS) жорий этилди ва 11 йиллик ёриқлик шиналардан кейин текис шиналар қайтарилди.
Формула-1 турбо-гибрид қувват блоклари жорий этилди, Мерседес янги қойдаларда хукумронлик қила бошлади, бир неча йиллар конструкторлар кубоғини мутлоқ ғолибига айланди.
Liberty Media формула-1 сотиб олди, Chase Carey Берни Экклстоуннинг ўрнига бош директор бўлди. Бу рақамли кенгайиш ва ёш аудиторияни жалб этишга қаратилган янги даврнинг бошланиши бўлди.
Чемпионат глобал пандемия томонидан жиддий бузилди, қайта кориб чиқилган 17та пойга жадвали асосан Европа ва Яқин шарқда бўлиб ўтди. Льюис Хэмилтон Михаэль Шумахернинг 7 мартаба жаҳон чемпиони бўлиш рекордини такрорлади.
Макс Ферстаппен ва Льюис Хэмилтон формула-1 тарихидаги энг шиддатли чемпионатлардан бирида курашди, охирги мусобақанинг охирги айланасида муаммоли шароитда Ферстаппен ғалабага эришиб илк бора Жахон чемпионига айланди. Шундан сўнг Ферстаппен хукумронлик йиллари бошлади.
Мусобақани яхшилаш ва машиналар ўртасида яқинроқ ҳаракатланиш имконини бериш учун,таъсирили машиналар билан аэродинамик ўзгаришлар киритилди.
Formula 1 тарихидаги энг машҳур ва қийин трассалари.
"Теза тезлик" номи билан машҳур бўлган Монца тақвимдаги энг тез трасса бўлиб, ҳар қандай бошқа трассага қараганда кўпроқ Formula 1 мусобақаларига мэзбонлик қилган.
Тақвимдаги энг престижли мусобақа, унинг тор, бурамали кўчалари, хашаматли мухити билан танилган. Олдинда кетаётган болидни қувиб ўтиш имкони йўқ.
1950-йилда биринчи Formula 1 Жаҳон Чемпионати мусобақасига мэзбонлик қилган. Магготс, Беккетс ва Чапел каби юқори тезликдаги буришлари билан танилган.
Энг қийин ва севимли трассалардан бири, баландлик ўзгаришлари ва олдиндан айтиб бўлмайдиган оби-хавога эга. Машхур О-бурж бурилишига эга.
Ҳайдовчилар ва хайъатчилар орасида севимли бўлган Судзука унинг 8 шаклдаги жойлашуви каби қийин бурлишлари билан машҳур.
Соат милларини тескари жойлашуви ва баландлик озгаришлари билан танилган.